بسكويت العيد بالصور
 
setatwebanatworld.blogspot.com
بسكويت البرتقال بسكويت صحى ولذيذ ويمكنك تقديمة لاطفالك وأسرتك.

طريقة عمل بسكويت البرتقال 
المكونات :
1 كيلو دقيق
400 جرام سكر بودرة
1/2 كيلو ذبدة
1 معلقة صغيرة فانيليا
كوب عصير برتقال
5 بيضات
1 معلقة كبيرة بيكنج بودرللنكهه 1 معلقة كبيرة بشر برتقال

طريقة تحضير بسكويت البرتقال : نخفق الزبدة مع السكر لمدة 10 دقائق حتي تصبح كريمة هشه وبيضاء اللون ثم يضاف البيض واحدة واحدة مع الخفق بالمضرب او العجان مع اضافة الفانيليا و عصير البرتقال بشر البرتقال ثم نضيف الدقيق ونضع مع البكنج بودر وذرة ملح وننخلهم علي خليط الزبدة ونجمع العجينة باليد.
ثم نشكلها بكيس حلواني او ماكينة بسكويت او البيتيفور كما يمكن استخدام القمع اليدوي حسب الرغبة يرص في صاج منخفض الجوانب مع ترك مسافة بينهم ويخبز في فرن مسبق التسخين على حرارة 180 تقريبا حتى يحمر خفيفا ويصبح ذهبى.
يخرج من الفرن ويترك كما هو في الصاج حتى يبرد ثم يوضع في علب لحفظه وبالف هنا.


2 _ بسكويت النشادر بسكويت النشادر الهش اللذيذ واحلى من الجاهز جربوه هيعجبكم كتير.

طريقة عمل بسكويت النشادر
 المكونات:
كيلو دقيق
ربع كيلو سمنة بلدى سايحة
5 بيضات كبار
كوب حليب بارد
350 جرام سكر بودرة
ملعقة صغيرة بيكنج بودر
ملعقة كبيرة نشادر
ملعقة صغيرة فانيليا

طريقة تحضير بسكويت النشادر : هنخفق البيض كويس جدا بالمضرب الكهربائى لغاية ما القوام يتكاثف وندوب النشادر والبيكنج بودر فى كوباية الحليب فاتر لاهو ساخن ولاساقع ونضيفهم للبيض ونخفقهم وفى اناء فاضى هنحط السمنة والسكر بودرة ونضربهم بالمضرب ونضيفهم لخليط البيض والحليب ونضربهم بالمضرب ونضيفلهم الدقيق المنخول بالتدريج ونقلبه معاهم لغاية ماتتكون عجينة نسيبها ترتاح ساعه كده ومتغطيه طبعا.
ونبدأ نشكله ثم نشكلها بكيس حلواني او ماكينة بسكويت او البيتىفور حسب الرغبة.
يرص في صاج او هنحطه فى صوانى مدهونة منخفض الجوانب مع ترك مسافة بينهم ويخبز في فرن مسبق التسخين على حرارة 180 تقريبا حتى يحمر خفيفا ويصبح ذهبى يخرج من الفرن ويترك كما هو في الصاج حتى يبرد ثم يوضع في علب لحفظه .


3 _ بسكويت اللانكشير وصفة شهية سهلة وسريعة التحضير ستنال إعجاب ضيوفك وأفراد أسرتك، جربيها !

طريقة عمل بسكويت الانكشير
 المقادير :
2.5 كوب طحين
2.5 كوب نشا
ملعقه صغيره بكنج باودر
1.5 كوب سكر بودره.
2.5 كوب نشا
2 بيضه
1.5 كوب زبدة لينة بحرارة الغرفة
وفانيلا
مقادير الحشوه :
مربى فراوله أو مشمش

طريقه تحضير بسكويت الانكشير : نضرب الزبدة كويس ثم نضرب معها السكر الناعم ويضربو بالمضرب الكهربائى حتى تصبح هشه ثم نضيف البيض وتخفق ثم الفانيلا ثم نضيف الطحين والنشا والبكنج باودر وتكون العجينه طريه ثم تدخل التلاجه ربع ساعه ثم تخرج ناخد حته من العجين اكبر من البندقة ونكورها كرات صغيرة ونحطها في الصواني وتخبز على 180 لمده 12دقيقة بيكون استوى من غير ما يتغير لونه ثم نتركه تبرد خالص ونضع كل حبتين مع بعض بالمربى ونضغط علشان يطلع المربى من الجناب ثم نغطيه بالمكسرات او بجوز الهند او ممكن نغطي كل حبة لوحدها بصوص الشيكولاته وبالف هنا ليكم.

4 _ بسكويت السابليه السابليه نوع من أنواع بسكويت الزبدة ويسمى بهذا الاسم لانه هش وطري ويقدم عادة على موائد اعياد عيد الفطر والاضحى وهو من انواع البيتيفور المحببة جدا.


طريقة عمل بسكويت السابليه المكونات :
3.5 كوبايه دقيق
1.5 كوب زبده
3|4 كوب سكر ناعم
بيضه
2 معلقه بيكنج بودر
معلقه فانيليا

طريقه تحضير بسكويت السابليه : نخفق الزبدة مع السكر ثم البيضه والفانليا ثم نضيف نضيف باقى المكونات و نعجن كل المكونات نحطها في كيس بلاستيك و نخليها ترتاح ساعة في الثلاجة.
بعد كده نفرد العجينه علي رخامه مرشوشه دقيق في ناس بتحب تعمل سابليه بالكاكاو زى البتيفور هتاخدوا جزء من العجينة او نصها وهتضيفولها ملعقة صغيرة كاكاو للتلوين لو تحبوا ثم نقطع العجين باي شكل نحبه قلوب مثلثات نجوم اى شكل بالقطاعه سمك نص سم و نعمل نصف الكمية مثقوبة في الوسط ونحطها في الفرن من ٧ الى ١٠ دقايق وبعدين نسيبه ينشف بره الفرن والحشوة بالمربى او نوتيلا او صوص شيكولاته ومكسرات مجروشه وبالف هنا.




5 _ بسكويت الفانيليا البسكويت بكل انواعه من احب الحلويات للجميع سواء كبار او صغار ، كما يتم تقديمه للضيوف مع الشاى الساخن، ومن أحلى أنواع البسكويت هو بسكويت الفانيليا.

طريقة عمل بسكويت الفانيليا
 المقادير:
2 كوب دقيق
كوب سمنة
بيضه
كيس فانليا
3|4 كوب سكر بودرة
نص معلقة صغيرة بيكنج بودر

طريقه تحضير بسكويت الفانيليا : ضيفى السكر على الذبدة وأخفقى كويس لحد ما الخليط يبقى هش وخفيف وبعدين ضيفى البيضه والفانليا على الدقيق وضيفى الدقيق والبكنج بودر بعد كده على الخليط السابق وأعجنى كويس لحد ما تتماسك العجينة وسبيها ربع ساعه ترتاح.
ثم أفردى العجينة وشكليها بقمع او ماكينة البسكوت زى ما أنتى عايزة وهاتى الصينية وأدهنيها زيت أو ذبدة وتكونى مسخنة الفرن واخبزية عشر دقايق علي حرارة 160درجه.

Post a Comment

أحدث أقدم